Rotary Tomelilla har samlat in imponerande 370 000 kronor. Pengarna bekostar jeepar  till Rotary Doktors jeepläkarlinjer i Kenya.

–Om bilar saknas eller om jeeparna är trasiga så kan doktorerna inte göra det de ska. När vi fick klart för oss hur tung kostnaden för jeeparna är för Rotarys Läkarbank bestämde vi oss för att göra en insats, berättar Kjell Persson, sekreterare i Rotary Tomelilla och därtill ordförande i den kommitté som drivit insamlings- och sponsringsarbetet framåt.

–Det var Kjell-Åke Åkesson, Rotarys Läkarbanks dåvarande ordförande, som först berättade för oss om arbetet och inspirerade oss att göra en insats, berättar Kjell Persson som själv haft FN-tjänst runt om i världen och därefter jobbat många år i bilbranschen.

–Jag vet hur strandsatt man är om inte transporterna fungerar. Tillsammans med Rolf Ljungkvist, en engagerad egenföretagare och en sådan där person som alltid ställer upp, så var beslutet inte svårt att fatta. Därtill hade vi helhjärtat stöd från vår president i Rotary Tomelilla, Liselotte Wågö, fortsätter Kjell Persson.

Rotary Tomelilla har nu varit med och sponsrat ytterligare en ”jeep” till Kenya och den börjades användas 2022